Lenie ’t Hart, directeur zeehondencrèche Lenie ’t Hart

“Ik probeer zoveel mogelijk de dialoog aan te gaan met de partijen die ik tegenkom in mijn werk. Zo ook met de kolencentrales die bij ons in de buurt gebouwd gaan worden. Daar zijn destijds door een linkse minister vergunningen voor afgegeven, dus ik ga er vanuit dat ze zich aan de regels houden.”

We moeten er iets mee
“Ik werk met zeehonden en houd me bezig met de problemen die daarbij spelen, zoals gif in het water en overbevissing. Maar ook de klimaatverandering heeft gevolgen voor de zeehonden. CO2-uitstoot is schadelijk voor het milieu dus daar moet je iets mee.”

Realist onder de groenen
“Er zijn mensen die protesteren tegen de opslag van CO2. En dat moet ook; het houdt iedereen scherp en het bevordert verbeteringen. Maar we moeten ook realistisch naar de alternatieven kijken. Het duurt nog zeker 50 jaar voordat we op een volledig duurzame manier in onze energiebehoefte kunnen voorzien. In de tussentijd moeten we zo goed mogelijk omgaan met de gevolgen van onze energieproductie. Ik ben er daarom niet voor om initiatieven als CCS volledig en bij voorbaat te blokkeren, zoals sommige groepen doen. Ik zie mezelf meer als een ‘realist onder de groenen’!”

Vertrouwen
“Bovendien, in onze regio hebben we jarenlang gas uit de grond gehaald, dus moeten we het vast ook op een veilige manier weer in de grond krijgen. We kunnen naar de maan, dus dan moet dit ons ook lukken. Ik heb dan ook vertrouwen in de ondernemers die met deze plannen aan de slag gaan. En we zullen toch iets moeten regelen als we niet weer allemaal in berenvellen willen rondlopen. Dat kan op persoonlijk niveau – ik eet bijvoorbeeld geen vlees en lever zo een positieve bijdrage klimaatbijdrage – maar we moeten ook op grotere schaal de problemen aanpakken.”

De kerk midden in het dorp laten
“Als CCS bijdraagt aan het behalen van de klimaatdoelstellingen, dan denk ik dat we dat moeten doen. Mits natuurlijk op een veilige manier en zonder de investeringen in duurzame energieopwekking te staken. Er moet heldere wetgeving komen, maar laten we daarbij niet de uitzondering als regel nemen. Mijn moeder zei altijd ‘je moet de kerk midden in het dorp laten’. Daarmee bedoelde ze dat je zaken in het juiste perspectief moet plaatsen. Als er bijvoorbeeld per ongeluk een zeehond in de netten terechtkomt bij de visvangst, dan kunnen we daar niet alle regels op aanpassen. Zo moeten we ook naar CO2-opslag kijken: realistisch.”

Er is op dit moment een groot gat tussen de extremistische tegenstanders en de regelgevers. Mijn advies zou zijn om steeds weer de dialoog aan te gaan.